Tragikomik

Klockan var ungefär tio på förmiddagen när jag rullar in bilen på parkeringen till Skogås centrum. Jag ska bara snabbt förbi och lämna en bok i inkastet på biblioteket. I telefonen har jag min mamma. När jag svänger in framför entrén så står en polis där och jag blir hyfsat förvånad när han viftar åt mig att stanna.
 
Först tänker jag: vad har jag gjort nu då?
Sen tänker jag: fortkörning på parkeringen
Och så tänker jag: ...ute och sladdar med PV:n och lyssnar på Sator...
Då avbryter polisen mitt i det roliga och säger: var vänlig och blås här
Då tänker jag: va?! ha ha
 
En spritkontroll klockan tio på måndagförmiddagen, det är ju lite humor. Eller så är det inte det, för om det på riktigt är befogat att göra alkotester vid den här tidpunkten så är det ju rätt tragiskt.
 
Till mamma säger jag: vänta lite mamma
(blåser i polisens rör)
Sen säger jag: jag är tillbaka, det var en poliskontroll så jag fick blåsa. Alkotest du vet
Då säger mamma: klarade du dig?
Då säger jag: va?! ha ha
 
Vilken fråga, det är ju lite humor. Eller så är det inte det, för om det på riktigt är så att min mamma undrar om jag klarade av att göra alkotest vid den här tidpunkten så är det ju rätt tragiskt. Jag tror jag väljer att anta att det var en retorisk fråga.
 
Juno
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback