Ettusenetthundratrettiosju minuter...

...eller närmare nitton timmar. Det är så lång tid jag ska spendera vid teven den närmsta tiden. Det är så lång tid det tar att titta på alla åtta filmerna om Harry Potter. Jag fick serien av sonen i julklapp tillsammans med kommentaren:

- Mamma, jag vet att du kommer bli asglad för en av dina julklappar. Det är något som du har älskat!

Fina ungen, han är så stolt och go. Och han har helt rätt, jag älskar att sitta här och drömma om att magi finns. Flyga runt på en kvast är kanske inte min grej, det verkar lite åksjukeframkallande men läsa lite formler och förtrolla saker till höger och vänster verkar totalt cool.

Det enda som är trist är att titta ensam. Livet på Hogwarts är inte makens grej riktigt. Men men, jag kör en favorit i repis om en två tre år ungefär. Tillsammans med Joar, så fort han är redo för det. Men nu måste jag fokusera på att klia mig, det är asmånga asäckliga och asstora spindlar i den här andra filmen. Uck.

Ett bra år

Varje jul brukar jag skriva ut (de flesta av) mina blogginlägg och ge till min mamma i julklapp. Det blir också ett bra tillfälle att reflektera över året som gått. Och vet ni vad, summa summarum har det varit ett ganska bra år. Visst har jag varit trött i år, det är jag alla år och visst är det saker som jag hade velat förändra som fortfarande är exakt som det var tvåtusentio, tvåtusennio och tvåtusenåtta vilket ju är vad min kompis H hade kallat för "Catasrophe Madame", men det till trots hamnar år tvåtusenelva på pluskontot.

Jag har fyllt fyrtio år och det var kul! Det var kanske årets överraskning, att det var kul alltså, att jag skulle fylla fyrtio hade jag tänkt på sedan jag blev trettiosex ungefär så det kom inte som någon större chock.

Barnen har knäckt koder för skidåkning, cykling, simning, läsning. Jag älskar att lämna pekboksstadiet för böcker med handling i. Och även om jag i ärlighetens namn inte älskar att läsa faktaböcker om fåglar, dinosaurier, antika gudar, asagudar och världsatlas så gillar jag att det är något som går hem hos min sjuåring. Det ger lite balans mot Star Wars och andra digitala krigsspel för att inte nämna att även prinsessor kan ge en viss överdos.

Mexico var fantastiskt på många sätt, bara att äntligen få åka dit var häftigt i sig, pyramiderna i Cobá var en dröm, även om jag inte våga klättra upp på toppen...sol och bad i november och december är aldrig fel! Och nu har jag jullov med massor av ledigt. Så nu har jag på juldagen tagit mig tid att baka mina pepparkakor med massor av smör i.

Det finns goda chanser att även slutet ska bli gott i år, fett men gott!

Mexicobilder

Här kommer ett axplock av semestern.

TULUM

Huset vi hyrde här låg inte vid stranden, men pool går också bra och vi var enda gästerna så den var bara vår!

Runt ruinerna i Tulum kryllade det av spännande saker att bli fotograferad tillsammans med...

Joar och vännen Sombra (som betyder skugga lärde vi oss)

Ibland finns det el...ibland inte.

COBA

Noch mul. Fyrtiotvå meter hög. etthundratjugo trappsteg.

Han som vågade, orkade och fick ta sig till toppen (till sonens stora besvikelse)

Sötvattensjö med krokodiler

PLAYA DEL CARMEN

Den oförklarigt populära Senor Frog's

Äntligen playa!

Första och andra november firar man de döda och de kan hälsa på på jorden

Jakten på den perfekta drinken var tuff, det mesta var blaskigt

CANCUN

Samma hotell, bättre utsikt från balkongen (bättre rum också...)

De är morbida även i Cancun

Och de har självklart ett Hard Rock Café

Och lite annat kitsch

En typisk lillasyster som inte orkar gå och en typisk snäll storebror

Bästa kollegan Anette lärde känna löjliga familjen lite närmre...

Tja...och sen åkte vi hem.

Juno

Vem går och lägger sig klockan fem?

Jaha, så var man tillbaka igen. Det där med borta bra men hemma bäst vete fan. Det är december. Det är mörkt. Det är kallt. Det är snart lucia. Det är stressigt. Jag har inte ägnat julen en tanke. Jo, en tanke - jag köpte adventskalendrar med Lillaste husdjuret och Stjärnkriget åt barnen innan vi drog. Men jag har inga julklappar, inget pepparkakshus, inga pepparkakor, ingen lust riktigt heller men det kanske infinner sig om jag håller ögonen öppna.

Vilket jag ju gör, håller ögonen öppna. För jag är pigg. Jag borde sova men i min kropp är klockan snart fem och jag är snarare hungrig än soven. Sjuåringen har samma problem, honom tvingar vi i säng men jag är ju vuxen och får bestämma själv...så, jag kan ju passa på att lägga drömma mig bort och kasta ut lite bilder från forna dagar...

Familjens resumé är att barnen tyckte någon kommersiell kedja med kläder och restaurang, Senor Frog's, var bäst. Tillsammans med lite bad, lite djur och sockrade flingor till frukost. Annars var det skönt att bara vara ledig (mesta delen av tiden i alla fall), bada och vräka i sig guacamole (okej det var mest min grej kanske...). Bäst med att komma hem igen (om man måste säga en sak) är vi alla enig om - träffa våra vänner igen.

Googles

Igår när jag kom hem från jobbet hade familjen varit och shoppat. Så nu är alla barnen redo att kolla in fiskarna i poolen ;-)

Lilla pascha

Kvart i åtta på morgonen, familjen går ner i hotellrestaurangen och äter frukost. Kvart i nio på morgonen, familjen kommer tillbaka till hotellrummet och treåringen utbrister:

- Varför har ingen städat vårat rum???!

Hjälp...

Juno

När du får oväntat besök

Åter i Cancun. Checkar in på samma hotell som för tio dagar sedan. Ett par kvarglömda gosedjur fick ett kärt återseende av barnen och det känns trevligt att vara tillbaka. Barnen längtar efter att bada. I poolen ska tilläggas, det går rätt duktiga vågor och sjuåringen är lite kuvad av gårdagens kallsupar.

Nytt rum, ny utsikt

Surfare...

Jag känner mig bloggsugen men måste prioritera att jobba ikväll. Det har naturligtvis kommit in lite saker som måste pillas med inför morgondagens morgonmöte. Men medan jag väntar på att få över lite filer så kastar jag in en kort historia:

När vi var på väg ner till restaurangen kommer en person dragandes med sin resväska och öppnar dörren till rummet bredvid vårt. Han kliver in. Han kliver ut. Han stirrar med lätt chockad blick på oss - det bor redan någon i hans rum. Det är någon där. Killen väntade inte på att få en Gevalia. Så nu vet vi att den reklamen bara är bluff.

Nu har mina filer landat. Tyvärr.