SHL AB - Hockey är inte vad det var (när jag var ung)

Fyra år var jag när Elitserien startade och jag var ett blåvitt troll som utklätt av min syster hejade på Leksand och kunde namn och nummer på alla spelare. Christer Abris var förstås den stora idolen (en gång Abris alltid Abris). På väggen hängde plastpåsar med lagfoto per år och jag minns att jag gjorde en pärlplatta till syrran som det stod LIF på medan hon stickade blåvita halsdukar till mig och våra snobbengosedjur. 

Och jag gillade verkligen hockey. Jag hängde på Leksands matcher som maskot. Jag hängde på Salems matcher när killarna i klassen lirade och jag lånade utrustning och tränade en säsong med Salems damlag och jag var absolut sämst! Sedan hände det något när jag gick på gymnasiet, det var TV3 som hände. Allt blev himla kommersiellt och de som betalade lite extra och hade TV3 kunde då se matcherna (VM antagligen) en kvart innan vi som fortfarande levde med svartvit teve.

 Det var surt. Det var trist när det blev så kommersiellt och alla skyllde på Malmö som köpte dyra spelare och klubbnamnen blev till tigrar och stars och gud vet vad som väldigt mycket påminde om NHL logos. Och sedan dess har jag knappt kollat ett hockeyresultat. Utom förra året när kvalet var klart och Leksand åkte jojo upp i serien igen. 

Alltså bestämmer jag mig för att hänga med lite i år. I Elitserien. Men det visar sig att det finns inget Elitserien kvar. Det finns SHL AB som äger Svenska hockeyligan och det finns SHL som är Elitserien som vill låta som NHL eller? Och antagligen kommer jag inte att hänga med i år heller för tabellen är näst intill obegriplig och jag har redan tröttnat. 



Men heja Leksand i alla fall, det verkar behövas!

 Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback