Nya lagar kräver nya rutiner

Det är förbjudet att köra bil och prata i telefon på samma gång. Om man inte har handsfree. Om man kör trafikvådligt. Eller snarare mer trafikvådligt än vanligt och samtidigt har en mobiltelefon i handen. Mot örat. Så säger den nya laget på ett ungefär. Jag har handsfree medan jag pratar. Inga problem. Men när jag behöver ringa upp någon då, hur gör jag det lagligt?
 
Ja men såklart. Jag röststyr mina samtal. Ny lag. Ny telefon. Nya tider. Aktivera samsung s voice. Läs snabbmanualen (gah. ålderstecken). Testa. Det är som när Ericsson införde röststyrning i början av tvåtusentalet fast på engelska. Vem vill du ringa? Vad vill du göra? Just här verkar det ha hänt väldigt lite på tretton år. Det funkade dåligt då och det funkar dåligt nu.
 
- Call Joar, säger jag men den hittar inte sonen min i telefonboken.
 
- Call Per Abrahamsson, säger jag men den hittar inte maken min heller.
 
Jag tittar på textloggen och inser att jag har en bit kvar innan min telefon och jag pratar samma språk.
 
 
Efter en stunds övande på att få namnet PÄÄÄÄR att låta lite engelskt fanns äntligen en träff i min telefonbok... enda problemet att det var fel person.
 
 
Hur fan kunde Per Abrahamsson bli Daniel Lindahl Vendelas pappa?! Och vad gör jag då? Jomenvisstserru jag pratar övertydligt till den. Det funkar inte heller. Så Daniel, om jag ringer och säger hej älskling så är det inte mitt fel. Det är den nya lagens. Okej?
 
Juno
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback