Gröna händer. Eller inte.

Det är skördetider. Barnen kommer från bästisarna och har fått testskörda sin egen majskolv och sin egen morot och de är helt entusiastiska över allt vi ska odla i vår trädgård nästa år. Och de vill att jag ska lova dem att det ska växa stora fina majskolvar bredvid röda fina tomater och härliga gurkor i stora lådor där de ska ha skördefest.
 
Och förresten mamma, varför växer det ingenting i vår trädgård som går att skörda? Planerade inte vi frön förut? Jag har inga gröna händer, jag har beiga händer. Hudfärgade liksom med en svag stadston i.
 
Jag kan inte längre räkna hur många små plasthus för miniodlingar jag har köpt och fröpåsar i det oändliga. I våras planterade lilltjej och jag paprikakärnor, avokadokärnor, morot och vad det nu var. Vi satte dem omsorgsfullt i små små krukor av plast eller något naturmaterial och det var ju roligt att se hur snabbt det kom upp små spröt. Ganska snabbt så vissnade samma små spröt och små små krukor fick kastas. Det här är exakt vad som finns kvar av den satsningen, ett frö på irrvägar... stackars besvikna barn, tur att det finns andra mammor med Shrekfärgade händer som de kan låna!
 
 
Juno
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback