Nio grams övervikt

Min mamma har lärt mig att alltid skriva avsändare på brev jag skickar. Det gör jag fortfarande. Fast det är visst inte så smart för nu har jag fått hem en räkning från posten på trettio kronor och femtio öre. För jag har felfrankerat ett brev. Jag har satt porto för fem och femtio när det skulle vara elva kronor. Min räkning är på resterande fem och femtio plus tjugofem kronor i expeditionsavgift.

Om jag inte minns fel så skickade jag en tidrapport till min arbetsgivare. Ett papper plus C4-kuvertet. Ett frimärke. Trodde jag. För att det ska räcka med ett frimärke får brevet bara väga tjugo gram. Mitt lilla brev vägde visst tjugonio gram. Det har någon nitisk person på posten stått och vägt. Sedan har den samma person gjort sig besväret att gå in i sin dator och skriva ut en räkning till mig och skicka hem till min brevlåda.

Helt fantastiskt, jag är helt övertygad om att det kostade mer att skicka ut räkningen än vad de får in av mig. Men rätt ska vara rätt, nio gram är trots allt nio gram.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback