En dansk skalle

Det är Skavlan igen. Ett jäkla tjat, jag vet men det är så det är nu för tiden. Fredag är Skavlan. Och egentligen tänkte jag inte snacka om honom alls. Utan om hans gäster. Idag är Mads Mikkelsen i studion. Tillsammans med en annan dansk kille som heter Mikkelsen. Som inte är hans bror. Skit samma. När den Mikkelsen som vi alla vet vem det är pratar så är han så snäll, han pratar nämligen Skandinaviska.

Skandinaviska måste ju vara uppbyggt för oss svenskars skull. Vi som eventuellt kan begripa norska och ett enstaka ord på isländska, vi som kan svära på finska men aldrig kan begripa ett enda ord danska. Vi som är Skandinaviens fransmän, vi som förväntar oss att alla ska förstå svenska men som själva bara skakar på huvudet åt danska och säger perkkelä till alla finnar.

Mads låter ungefär som han kommer från England och bryter på svenska, med ett inslag av enstaka danska ord. Detta måste ju ha sin bakgrund i att han har umgåtts mycket med svenskar. Ingen förstod honom annars. Hans namne har uppenbarligen inte umgåtts med lika många språkobegåvade personer. Han pratade nämligen danska. Tur att svt textar alla som inte pratar svenska i det här programmet för annars hade jag inte hängt med på en enda sak som han sade.

För jag är en typisk svensk. När jag jobbade på Ericsson för många år sedan skulle vi ha ett litet arbetsmöte med våra kollegor från Danmark. Alla tjattrade på och jag satt tyst eftersom jag inte fattade vad sjutton de snackade om. "Jaha, vad har du att säga?" tolkar min svenska kollega. Så då öppnar jag munnen och säger att det är så trevligt att träffas på riktigt  -och bolla lite idéer med varandra.

1) Pinsam tystnad. 2) Asgarv. Bolla på danska betyder tydligen knulla. Nu kan jag ett ord på danska. Fast det är inte så användbart.

Juno

Kommentarer
Postat av: Tant

:) På en kurs för frisörer i Oslo sa en av våra svenska största i branchen (och som var lärare på kursen) att han efter kursen skulle hem till Sverige och pula lite med sin cykel. Pula betyder samma i Norge som bolla i Danmark. Norska frisörerna tyckte att den svenska frisören var lite kinky och mycket konstig.

2009-03-02 @ 22:19:00
Postat av: Tant

Ps. Som "gammal" Oslobo så måste jag få skryta med att jag upptäckte Skavlan för flera år sedan. Han var lika bra då!

2009-03-02 @ 22:20:16
Postat av: Juno

jaha, ja det kan ju verka som en lite underlig hobby är jag benägen att hålla med om... =)

2009-03-03 @ 11:21:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback