Kanelbullens dag

Överallt lukar det nybakta kanelbullar. Det är sedan 1999 officiellt kanelbullens dag idag. Inte förräns förra året nådde den fram till mig. Det är hembakningsrådet som har infört denna lilla tradition för att värna om alla som bakar själva. Tänk att det finns ett hembakningsråd, det är nästan mer spektakulärt än att det finns en kanelbullens dag.

En vän och kollega arbetade sin sista dag idag. Naturligtvis stod det kanelbullar på fikamenyn. Men jag var, trots att det är veckan för finnar och godis, otroligt ståndaktig och åt inte ens en smula. När jag missade pendeln hem var jag extremt nära att gå och köpa varma bullar i pressbyrån (fyra för endast trettiofem kronor, ett kap) men genom ren tjurighet avhöll jag mig även från det.

Visst är det mysigt att tänka sig en ruggig höstdag med regn och mörker, en tänd braskamin, nybakta bullar och en mugg varm choklad. På det hela taget ett gott initativ. Om det inte vore för det att jag ska platsa på en strand om två månader. Då är doften av varma kanelbullar i varje gatuhörn en plåga. Nästa jul får vi hålla oss hemma så vi kan frossa i oss bullar och sedan svälla i godan ro i våra dunjackor.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback