Makes me wanna throw up

Designed by Madonna. Ingen har väl kunnat undgå H&M:s nya satsning. Kläder i svart och i vitt och de räcker till alla. Inte så särskilt exklusivt på något vis. Men det blev kö till lanseringsdagen såklart. Massor av tjejer som alla vill förknippas med den stora modeikonen.

Madonna är vaddå, närmare femtio än fyrtio och hon har en dotter som är vaddå, i prepubertal ålder och antagligen extremt mottaglig för hur man "bör" se ut. Och så visar superstjärnan och tillika modern upp en reklamserie som sänder hur aviga signaler som helst till unga tjejer.

Jag får en känska av gubbsjuka à la you naughty girl. Vill du ha en plats i styrelserummet, stumpan? I'll fix you up and let you in. Unga flickor ska andas vaddå, inte självständighet i alla fall. Och de får framför allt inte tänka själva. Nej, shut up and take off your clothes. Sådär ja, in med magen, ut med brösten -om du är så gammal att du har några, och in i det lilla svarta fodralet med dig bara. Ser du flickan där i raden, among the common people? Nej, inte visa någon empati för hennes tårar, bara gå vidare och om du nu måste bevärdiga henne med en blick, se för fan till att den är hånfull. 

Vad är det för åtråvärt med detta? Varför köar man tidigt på morgonen för att få bli som hon? För att köpa en motstridig klänning i urringning till magen och puffärm. Hallå! Kan inte denna stora stjärna göra något gott för kvinnorna istället. Visa att det är tufft att vara sig själv, att det är vackert att bry sig om, visa att det är styrka att stå för sina egna åsikter.

I love you baby, but face it she's Madonna.
Fyller mig med avsmak.

Juno

PS. Jo, det ska vara en blandning av engelska och svenska. Jag är internationell, precis som H&M.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Kunde inte sagt det bättre själv!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback