Internationella kvinnodagen

Sedan 1914 har den 8 mars varit kvinnodagen, världen över. Det handlar förstås mest om att påminnas om att det inte är så jämställt som vi skulle önska. För jag menar, kvinnor i världen är inte precis en minoritetsgrupp. Vi utgör ungefär hälften av världens befolkning och jag hoppas verkligen att vi snart ska nå en punkt där den internationella kvinnodagen inte längre behövs.


Dagens fråga i alla medier är självklart också "Tycker du att det är bra med en internationell kvinnodag?" och jag blir lite förvånad över svar som "Nej, kvinnan i Sverige har det bra". Men hallå din gubbtjyv, internationell, betyder det något? En för alla du vet. Eller en tjej som svarade att "Jag är inte feminist, så nej". Nähä. Men jag är inte afrikan och jag tycker inte det är okej med rasism eller apartheid i alla fall. Duh.

Statistiken visar siffror vi är väl medvetna om. Män får mer i lön än kvinnor, det sitter fler män  än kvinnor på maktpositioner, det är fler kvinnor som anmäler att deras män misshandlar dem och det är fortfarande fler kvinnor än män som städar i hemmet. Så visst är det fortfarande viktigt med den internationella kvinnodagen.

Men om jag ska slå ett litet slag för jämställdheten, inte bara kvinnors rättigheter, så är det så att statistiken inte nämner någonting om hur många kvinnor som byter däck på bilen, skottar uppfarten, bär in veden eller lagar punkteringen på barnens cykel.

Det är inte bara vi flickor som föds in i en bestämd roll. För rätta mig om jag har fel men är det inte så att det är mer okej för flickor att ha kort hår än för pojkar att ha långt, att det är mer okej för flickor att ha blå kläder än pojkar att ha rosa, att det är mer okej för flickor att ha en t-shirt med en drake på än en pojke att ha en t-shirt med en ängel på?

Så kan vi inte komplettera kvinnodagen med en ren jämställdhetsdag? Jag röstar för en dag där alla män och kvinnor får samma lön, där kvinnorna tillåter männen att ha fullt ansvar för barn och tvättstuga, där männen och kvinnorna byter däck och olja på bilen tillsammans och där vi alla får ha på oss rosa byxor och blå t-shirt med en drake på magen och ängel på ryggen.

Juno


Kommentarer
Postat av: Jo Etzén

Jättebra! Jag röstar också för en sådan dag. Och tänk - det där med barnkläder hade jag inte funderat på. Kul o se dig i torsdags förresten, hade gärna stannat längre, men morgonen efter när jag skulle till jobbet var jag mest glad över att kvällen blev tidig =) /jo

Postat av: Juno

I säng halv ett och upp igen halv sex. Det gick men det var inte jättekul. Men går man ut en gång i kvartalet får det vara värt det!

2007-03-11 @ 22:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback