En skröna har besannats

Fiskpinnar och potatismos
En klassiker. Kör de frusna fiskpinnarna i brödrosten. Under tiden häller du upp varmt kranvatten i ett glas och blandar i potatismospulvret. Rulla ihop pulvermospåsen och rör om. Fiskpinnarna kan sedan användas för att skyffla upp moset. När måltiden är avslutad kan samma glas användas för måltidsdrycken.

Det här tipset är taget från
Yttermera student. Jag har alltid trott att det bara är en skröna, framtaget av några personer som druckit en hink med rödtjut och känner sig kreativa. Typ, jaha nu är vinet snart slut. Nu måste vi producera något. Och så blir det äckliga mattips för fattiga studenter och inspirationslösa ungkarlar.

Vi var hos vänner igår. Kocken hade lagat en helt superb trerätters middag med brässerad kalv som bara smalt i munnen. Han hade till och med varit piffig och lagt upp kaktus/lime sorbeten med sockerdoppade limeskal och limeklyftor i sockerkantade cocktailglas. Det låter ju inte så ungkarlsaktigt, och det är det inte heller. Mannen i fråga är gift sedan urminnes tider och har förutom en fru, även villa, volvo och barn.

Och så får vi plötsligt veta att denna samme man faktiskt har lagat fiskpinnar i brödrost. "Man får dubbelköra dem så att paneringen blir krispig, det är det enda viktiga, fisken är ju strunt samma" säger han och menar att det är ungefär som panerad sushi. Tror jag, det var min nyktra tolkning av det hela (jo, jag var nykter, jag var chaufför). Resten av sällskapet ser tvivlande ut. Hur serveras dessa delikata nygrillade torskar då? "Man bara har ketchup på och så äter man dem som en macka. Typ"

Men va? Nu säger jag som den tvååriga sonen:
-Det är jätteäckligt!

Någon annan som har egna erfarenheter av snabblagad mat? Tipsa och kommentera vettja. Kan vara bra att på lager om maken skulle vara borta någon kväll och överlåta köket till sin lata fru.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback