Konsten att skämma bort sig själv

Jag har haft så gott om tid. Faktum är att jag i princip sedan hösten 2003 har haft konstant gott om tid. Det låter så lyxigt. Ibland har det varit lyxigt. Vagga omkring med bebismage och sedan dra runt Länna, Skogås, Trångsund varv efter varv i det stora barnvagnsrallyt var ganska lyxigt. Att ha tid att amma bebis och titta på OS är mycket lyxigt.

Men det har inte alltid känts så lyxigt. Under långa tider har lugnet och ledigheten varit ofrivillig. Sjukskrivning, arbetslöshet. Då spelar det ingen roll att man har möjlighet att göra allt man tycker om mitt på dagen, att man kan fika, träna, njuta av det fina vädret.

När alla avundsjukt suckar om vilken "tur" jag har som ändå vart arbetslös på våren när det är så härligt och vem får egentligen chansen att ha en hel lång sommar tillsammans med sitt barn så stirrade jag bara vildsint på dem. Jag vill inte fika ensam eller njuta av solen ensam. Jag vet inte hur jag ska kunna roa mitt barn i två månader när pappan jobbar hela sommaren. Jag vill också jobba och föra vuxna samtal och ha andra personer i min närhet som är över två år.

Och nu är jag där
För första gången sedan hösten 2003 ska jag alltså bli en heltidsarbetare. Och jag våndas lite över hur trött jag ska vara, hur jag ska ha tappat stinget, hur jävligt det kommer kännas att kliva ur sängen kvart över fem vissa morgnar och hur lite tid jag ska få till min tvååring, min man, min blogg och mina vänner.

Så de här sista dagarna gör jag äntligen det som jag varit oförmögen till de senaste fyra åren. Jag njuter av att vara ledig. Lunchar med vänner, går på morgonsimning med syrran (och lyxfrukost efter men det kan man ju inte göra varje dag), fikar med mammalediga vänner, sover middag och har långa chattkonversationer med vännerna down under.

Först när jag kan se ett slut på ledigheten kan jag njuta av den.

Juno


Kommentarer
Postat av: Lizz

grattis tjejen, och njut av din ledighet allt vad du orkar - och - av att ha nytt jobb.
Lycka till ;-)

2007-02-01 @ 09:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback