Du har plats femtiofyra i kön

För ungefär tio år sedan installerade vi ett talsvarssystem på jobbet. En natt satt vi några personer och testade linjerna in. "välkommen, du har plats ett i kön. medan du väntar kommer vi att spela en olidlig melodi. tack för att du väntar. du har nu degraderats till plats fem i kön". Vi skrattade rått åt våra skämt om att reta gallfeber på våra kunder.

Nu för tiden är det mer eller mindre standard. Det går knappt att ringa någonstans utan att hamna i menyval och information om köplacering. SAS service att informera om köplats till sina telefonerande kunder. "tack för att du reser med SAS, vi tar emot ditt samtal så fort vi kan. du har plats femtiofyra i kön". Och det värsta är att det är sant. Jag har ringt in och fått plats femtiofyra. Helt vansinnigt.

Idag skulle jag ringa tre samtal. Jag startade direkt efter frukost. Jag var klar långt efter att jag börjat längta efter lunch.

Centrala studiestödsnämnden "välkommen, du har nu två val. för A tryck 1, för B tryck 2". Arbetsmarknadsverket "välkommen, du har plats åtta i kön" Försäkringskassan, allas vår favorit. "välkommen du har nu fem val...du har nu tre val...du har nu fyra val...eller dröj kvar så kopplas du till huvudmenyn...välkommen, du har nu fem val"

Men för helvete! När jag gått igenom slingan två gånger insåg jag att det inte fanns något val för att bli kopplad till en levande person. Jag hade ringt en ren meddelandeservice. Så jag ringer ett annat nummer, fortfarande till Försäkringskassan."välkommen, just nu är det många som ringer. du är placerad i kö..."

Hjärnan kan ju brinna upp för mindre. Men jag tog mig igenom alla köer, alla menyval och inte fullt så trevliga männsikor med inte fullt så trevliga besked. Jag är en överlevare. En rätt så grinig överlevare. Och någonstans sitter någon och skrattar.

Juno

Kommentarer
Postat av: Peter

Inte nog med att de numer har inför talsvar de har även menyträd i valen så precis som du beskriver kan gå ner 3-4 nivåer för att mötas av en neutral röst som säger:
"Alla våra handläggare är upptagna för tillfället var god lägg på luren och försök senare"
Då blir oxå jag skogstokig

2007-01-19 @ 10:50:04
Postat av: Blue

Hahaha, ja ska man ringa till Telia och felanmäla sin telefon så måste man också gå igenom hela jädra leken med 21 frågor innan man kan välja alternativet att bli kopplad till en riktig person.

Jag har stått precis bredvid en telefonledning som ett träd kapat och velat felanmäla och behövt bli kränkt om huruvida jag är kapabel att själv inse vad som är fel och ska anmälas. quote; har du kollat med en annan telefon? ja tryck X nej tryck X.... *suck*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback