Inte så festligt med melodifestival

Melodifestival 1987 och melodifestival 2007.

1987: Peter Grönwall skrev musik till bidrag
2007: Peter Grönwall skriver musik till bidrag

1987: Ingela 'Pling' Forsman skrev musik till bidrag
2007: Ingela 'Pling' Forsman skriver musik till bidrag

1987: Nanne Grönvall framförde bidraget "Alexandra" (då i gruppen Sound of music)
2007: Nanne Grönvall framför bidraget "Måste kyssa dig"

Det verkar inte ha hänt så mycket spännande med melodifestivalen på tjugo år. Förutom att 1987 var det en jury som utsåg det bidrag som skulle representera Sverige i Eurovision song contest. Idag är det våra ungdomar som ringer, via föräldrarnas telefoner, och röstar på sina idoler från Idol, eller på söta killen, eller på tjejen i korta kjolen.

Har föräldrarna tur ringer barnen endast en gång, utan att ge några extra bidragspengar. Då kostar det bara 3,90. Om barnen ringer och röstar en gång i varje omröstning och skänker lite extra pengar, till vad är oklart, kostar det 118,80. Men eftersom de gärna vill att just deras Idol ska vinna så nöjer de sig inte med att ringa en gång och telefonräkningen i februari och mars stiger betänkligt.

Vad mer surt är att sedan önskar sig barnet årets schlagerskiva i present och då ska föräldrarna punga ut med 170 kronor till. Dessutom tvingas de sitta med och se Christian Luuk sex lördagar i rad. Och lyssna på Nanne Grönvall varje dag efter att de gett med sig och köpt skivan till barnen.

Det måste vara tanten i mig som vill ut. Varför sitter jag här klagar? Jag har en son som somnar innan melodifestivalen börjar. Jag har många tevekanaler och är inte alls bunden till att se tv1 klockan åtta. Men av någon helt outgrundlig anledning halvtittar jag ändå. Och blir lätt spyfärdig varje gång. Jag vill inte ha några kommentarer om hur (o)begåvat det är. Jag försöker nu glädja mig åt att jag ännu inte börjat fylla på familjens telefonräkning.

Juno


Kommentarer
Postat av: missis p

känner som du ibland .ungefär.....Sitter o ser detta jag.elle vi med.med en sovande 5 års prins o en halvvaken lill prins 3 år.som säger..varflr har de måling på armen???? hahahaha..........kommer inte o köpa skivor.laddar ned själv..Trött på att bara höra ..inte bara,,men många som kör Kopior, av gamla låtar som de har lyckats omförvandla till då dagens bidrag.....Har också jäkligt många kanaler......O men ändå tittar man,tycker ändå att det hör till när man e svensk.fast vi bor inte längre i svearike.utan i danmark.o jag e också snart 40......

men........o vi gynnar inte heller med o rlsta..DYRT.+ ATT VI KAN INTE RINGA...FÖR VI HAR IPTELEFONI...FAST.VILL ÄNDÅ KUNNA RÖSTA....då hade det blitt.magnus, sebastian o faktiskt måns...sen kanske nanne.....

o håller med..LUUK..........ett skämt e bra,.men fan inte hele aftonen..........


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback