Jädra plåttjuv

Tittar i fruktkorgen på jobbet. Men nä, kiwi som jag inte tycker om och kantstötta äpplen i botten av korgen. Bestämmer mig för att klara mig hem, maken lovar att ha middagen klar till kvart över sex.

Fast när jag står på perrong tretton har jag några minuter över innan tåget kommer. Jag skakar på plånboken och hör hur det skramlar. Mynt. Framför mig har jag en selectaautomat med taskigt urval. Tvekar. Skakar på plånboken, funderar på kantstötta äpplen, choklad. Halar upp plånboken och räknar skramlet. Stirrar igen på apparaten och får syn på en påse med nötter och frukt.

Beslut. Pillar fram en tia och en femma. Fyra sekunder senare när jag stirrar jag missbelåtet på min påse med nötter och frukt som hänger kvar i sin snurra. Det slår aldrig fel och det vet jag ju så varför, varför, varför? Femton kronor fattigare, väsentligen mycket surare och fortfarande hungrig.

Det är precis som en bokklubb. De lever på att folk inte orkar  avbeställa månadens bok och den här maskinen lever på att folk inte får ut sina varor men inte orkar klaga. 020-858585, koppla på charmen för imorgon är det jag som ringer och kräver tillbaka en femma och en tia.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback