Imorgon ska jag bli laglig

Häromdagen körde jag fort. Inte jättefort, bara lite snabbare än man lagligen får. Nu vet jag att det inte är så många som ens höjer på ögonbrynet. Det finns inte en dag på jorden som den människan inte har kört för fort tänker ni som känner mig. Men det är inte så, eller jo, det är precis så det är -men nu försöker jag verkligen verkligen att skärpa mig.

Ni kanske minns att min gubbe drabbades av akut klumpfot en gång på kymlingelänken i Kista? Två dagar innan vår semester började. Då var det synd om honom. Han hade inget körkort längre. Så vad innebar det då? Jo, vi stannade på en trevlig liten krog på västkusten. Åt god mat, romantik i solnedgången, ett glas vin, eller en öl kanske, och så självklart en whisky till kaffet. Åt honom. Jag fick inget, jag skulle ju köra hem oss till hotellet. Stackars stackars Per.

Ingen semester för mig
Om jag förlorade körkortet har jag inte någon semester framför mig precis. 30 minuters promenad till dagis, eller massa meck med bussar och byten och elände. Och till stallet måste jag gå genom en lång lång lång skogsväg där det är helt enormt mörkt och massor av troll.

Och om jag bara körde lite för fort då. Då är det höjda böter på fortkörning. Rejält höjda. Som den fattiga student jag nu är har jag inte råd med det. Alltså försöker jag köra laglydigt. Jag menar, hur svårt kan det vara?

Jättesvårt faktiskt. Helt otroligt nog är det jättesvårt.

* Något snabbare än 50 nedför en backe i Skogås, sen till dagis. 2000 kronor.
* 85 på väg 73, norrut där det blivit 70, sen till skolmöte i stan. 2000 kronor.
* 140 på den samma väg åt andra hållet där det är 110, sen till stallet. 3200 kronor om man är snäll, annars 3.600 kronor.
* Kört utan körkort, till dagis. 500 kronor.
* Kört skitiga passaten med antagligen oläslig registreringsskylt, till stallet. 1500 kronor.
* Glömde blinka när jag svängde in höger på Rondovägen, till dagis. 500 kronor.

Niotusensjuhundra kronor
På två dagar. Om man har maximal otur. Det är direkt oförskämt att jag har klarat mig utan en enda bot under alla dessa laglösa år.

Imorgon. Imorgon ska jag köra lagligt hela dagen. Bäst att ta passaten, den har farthållare.

Juno

Kommentarer
Postat av: Lotta

Men alltså, om det går väl imorgon, så får du gärna gasa ännu mer. Jag lovar att köra dig överallt om du blir av med körkortet!

Postat av: Jenny

Tack raring!

2006-12-07 @ 22:06:54
URL: http://juno.blogg.se
Postat av: Hannah

Lycka till med godheten.

2006-12-07 @ 22:10:37
URL: http://svartkajal.blogg.se
Postat av: Lotta

SÅ!! Vill du ha skjuts någonstans??? :D

2006-12-08 @ 09:34:15
URL: http://typisktlotta.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag förlorade inte mitt med automatik för att du fick ditt ;) Grattis, jag ringer när jag behöver billig taxi!

2006-12-08 @ 10:15:50
Postat av: Lotta

Nä, men jag tänkte att om du ville minska oddsen för att förlora ditt... :)

2006-12-08 @ 13:06:56
URL: http://typisktlotta.blogg.se
Postat av: Annelie

Konstigt är det, men visst är det svårt att vara laglydig.Rondovägen i skogås,där bodde min bror för några år sedan;=)

2006-12-09 @ 16:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback