Att vända tillbaka dygnet

Om tre dagar börjar skolan. Det är stora omställningar för barnen med nya skolor och nya kompisar. Och som varje år, med tidiga morgnar igen. Så, det är dags att vända tillbaka dygnet (för oss alla förvisso). 
 
Och hur gör vi då det bäst? Vi tänker "om vi slutar lektiden vid senast åtta så sover de senast nio" så blir det nog bra. Vad vi tänker och vad vi gör är inte alltid synonymt...
 
1. Jag somnar när jag bara skulle läsa ett kapitel i min bok vilket leder till "oj men nu är ju klockan 18.30, kanske lika bra vi äter nu". Jag tar på mig skorna och går ut på barnjakt
 
2. Jag hinner tre steg innan grannarna 7, 8 och 6 tjoar på mig. Beordrar mig till veranda nr 6, pressar ner mig i en stol och trycker ett glas prosecco i min hand. Yrvaken och lydig. Jag dricker vin. Granne 7 ringer hem och kommenderar ner resten av föräldraskapet. Och där sitter vi och har trevligt och tänker lite mindre på mat och barn men vid 19.45 sliter jag mig och utfordrar mina ovilliga barn.
 
3. Det är väl här någonstans vi skulle borsta tänder och varva ner men vad sjutton, både barn och vuxna har ju så trevligt. Alla grannar tillsammans i en enda stor hög. Vi ägnar resten av kvällen på veranda nr 7 och "om barnen slutar leka vid fem i elva och somnar vid elva på kvällen" så blir det nog bra. Vi vänder på dygnet imorgon istället, tänker vi.
 
Det är svårt att vara principfast när man har för trevliga grannar.
 
Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback