En pojke med pistol

Mamman och hennes fyraåriga dotter hämtar upp barnets mormor. De kör upp i området för att svänga runt och komma ut på vägen igen och mormodern frågar fyraåringen hur hon mår. Till svar får hon att fyråringen mår bra och att hon sett en pojke med en pistol på ett berg. Har hon sett det nu? Det har hon sett nu.
 
- Nä, nu hittar du väl på? undrar mamman
- Jag hittar inte på! svarar barnet förnärmat
- Du kanske såg något som vi stora inte såg, släter mormodern över
 
Det divideras lite lätt om fantasi och lek och film. Så vänder bilen ner för backen igen varpå de möter en pojke som bär på ett gevär (leksaksgevär får man utgå från). Nedanför ett litet berg. Och därmed tystnade mamman för en sekund.
 
- Jag hittar inte på! upprepar barnet
- Du såg något som vi stora inte såg, upprepar mormodern
 
Och mamman skäms och tänker på hur lätt det är att avfärda barn med att allt som inte passar in i mönstret är en produkt av deras fantasi. Oerhört mossigt faktiskt.
 
- Förlåt mig att jag inte trodde på dig, säger mamman skamset
- Det gör inget mamma, jag älskar dig ändå! säger barnet glatt
 
Och mamman skäms.
 
Juno

Kommentarer
Postat av: Lizz

Du är så klok! Vilken tur dina barn har som har dig till mamma :-) Kram

2012-10-02 @ 09:19:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback