VAB

Vård av barn. Jag frågar pappa om han någonsin jobbade hemma när jag var barn. Han minns inte riktigt men han tror egentligen inte det. Själv har jag inga minnen av att varken mamma eller pappa var hemma och jobbade samtidigt när jag var sjuk. Det var nog så på de flesta jobb på sjuttiotalet att man antingen satt på sitt kontor eller så satt man inte alls. Och det passade nog inte så bra att ha en liten unge som sjäng ja må du leva i korridoren på planeringskontoret eller utanför psykologmottagningen.

Idag är det helt andra bullar som gäller. Nu är vi moderna så det förslår och tar med oss vårt jobb vart vi vill. Det är så praktiskt att kunna ta med sin lilla dator och slänga upp bredvid spisen, framför teven, i sängen eller på köksbordet så man kan snegla lite på sina meddelanden samtidigt som man glufsar i sig makaroner och korv. Så nu är det ingen panik med att det är deadline idag, det är ingen fara på taket att jag inte är på plats, jag kan ju ringa mina kunder hemifrån och uppdatera mina filer utan problem. Jättebra.

Men. För det finns alltid ett aber. När jag jobbar, vem tar då hand om den lilla sjungande sjuklingen? Vem tar sig tid att sitta med henne och sjunga, läsa Mollyboken, skala en apelsin, dela ett äpple, ge henne vatten och medicin som går ner mot muta av ostkrokar till frukost. Svar DVD:n, den har Tweenies och Molly mus och Bolibompa dygnet runt. Fast den är dålig på att skala apelsiner och den är skitdålig på att trösta mig när jag gråter över mitt usla mammaskap.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback