Blodtörst

Alltså, tydligen är den här boken totalt omskriven, filmatiserad och superkänd i USA. Och under tiden har jag levt i någon helt annan verklighet än den litterära. Men nu är den i min hand, Låt den rätte komma in med John Ajvide Lindqvist. Och jag vet inte men jag tog för givet att det var en kriminalare så först blev jag så förvånad när det dök en vampyr i boken. Mitt i förvåningen låg ett också stort mått med obehaglighet.
 
Så då kan man med facit i hand tycka att föräldrarnas sommarstuga av det primitiva slaget inte är helt rätt forum för att börja plöja en roman om blodsugare som bara kommer ut på natten. Jag som är mörkrädd i vanliga fall tvingade nu min stackars make att stå på trappan på kvällen och hålla vakt medan jag hukade mig i gräset, så fort jag någonsin kunde. Sedan drack jag inte en droppe vatten på hela kvällen, febern till trots, för att slippa väcka honom mitt i natten för nya vaktpass.

Fast nu är jag hemma i tryggheten igen, tvätten är i maskinen, barnen sover. Nu släpper jag inte boken ifrån mig mer ikväll.

Juno

PS. Lotta, inte gå ut ensam efter mörkrets inbrott. Vällingby är jäkligt nära Blackeberg...


Kommentarer
Postat av: L

Haha. Jag har inte läst boken men såg filmen ensam hemma samma vecka jag flyttade hit - i en mörk, kall, tom lägenhet. Men det var inte ens hälftenså läskig som någon av de japanska skräckisarna jag vanligtvis ser så jag vågar mig faktiskt ut här. Vampyren är ju snäll! :)

2009-08-17 @ 00:07:20
Postat av: L

Förresten är det väl uppenbart att jag är släkt med författaren. :)

2009-08-17 @ 00:09:36
Postat av: Anonym

jaha ja men det kan finnas andra smittade typer där ute som inte är medveten om att du och dens skapare har samma namn! nu stannar du inne =)

2009-08-17 @ 14:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback