Ett öga på pekfingret

En kompis berättade en gång för flera år sedan om en föreläsning hon hade varit på. Jag minns inte längre vem föreläsaren var men kontentan var att barn tänker i friare banor än vi vuxna. På frågan om var de skulle placera ett extra öga föreslog majoriteten, ja vad tänkte du själv just nu?, i nacken. För då kan ju se både framåt och bakåt samtidigt. Vad praktiskt. Ett barn lär ha svarat "på pekfingret". Självklart. Det sitter längst ut på en rörlig led, och då kan du ju se åt vilket håll som helst. Mycket mer praktiskt.

Och just nu skulle jag behöva det där extra ögat. På pekfingret. För då skulle jag kunna sitta kvar här i vardagsrummet och utan att behöva resa på min tunga bakdel, bara sträcka fingret runt hörnet och se direkt att det lilla barnet precis var på väg upp för trappen. Eller hänga ner handen under bordet och se hur hon hastigt närmar sig hörnet med alla sladdarna. Eller höja armen lite och berätta för det stora barnet vad det står på skärmen när han spelar dataspel.

Men nu har jag bara mina två vanliga ögon som ser rakt fram och ingen annan stans att hålla till godo med. Så jag försöker hänga med så gott jag kan och hoppas att det tillslut ska ge effekt på den tunga bakdelen så den blir en bakdel delight.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback