Muffins med kokostopping

Det var först när jag fick barn jag började baka. Nu tycker jag det är ganska roligt och det senaste året har det varit muffinsfeber i huset. Här kommer ett recept som är på topplistan just nu. Det är en blanding av två kakrecept. Jag har valt att göra dem som muffins för det ser så trevligt ut när man bjuder på fika.

Kommentera gärna och säg vad ni tyckte när ni har bakat dem!



Muffins:

Lägg ut 16 ganska små formar på en plåt
Sätt på ugnen på 200 grader

2 dl socker
3 dl mjöl
1,5 dl flytande margarin
0,5 dl mjölk
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa socker och smör poröst. Lägg till ägg och vispa lite. Lägg till mjölk och vispa lite.
Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker separat och vispa sedan ner i smetbunken.

Klicka i smeten i alla muffinsformarna. Grädda i ugn (jag har varmluft) 12 minuter, en vanlig ugn kanske kräver 15 minuter. När de är klara ta av från plåten och låt svalna på ett bord. Medan de gräddas, fixa till toppingen.

Topping:
100 g margarin (fast eller 1 dl flytande)
100 g kokos (en halv påse)
1,5 dl socker
3 tsk vaniljsocker
1 ägg

Blanda ihop allting utom ägget i en kastrull. Värm det en stund så att sockret smälter lite. Det ska absolut inte koka och rör lite så det inte bränner fast i botten. Blanda ner ägget sist (om man blandar i det först och sedan glömmer bort att röra på en gång för man försker köra lite multitasking kan ägget stekas och det blir skitäckligt).

Ta en sked och klicka ut och smeta runt toppingen på muffinsarna. Sen är det bara att smälla i sig!

Juno

Kommentarer
Postat av: Mina

Hemska människa!

Här är jag stolt över att jag inte tog en pepparkaka igår och så suktas du med såna där smarriga muffins!!! Behöver träna bara jag tänker tanken på att äta en >:o)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback