Nationaldagen - en förlustaffär

Imorgon är det 6 juni. Sveriges nationaldag. År 2005 gjorde man om den här bortglömda dagen till helgdag, men frågan är varför?

Det är så motstridigt att det pratas om rasism och integrering samtidigt som det plötsligt ska firas att vi är svenskar. När jag tog studenten år 1990 fick vi inte sjunga svenska nationalsången på avslutningen eftersom någon av de personer som var av annan nationalitet kunde känna sig kränkt av vår sång.

Jag har aldrig varit med om att någon i min närhet har firat svenska flaggans dag genom åren. Det var nästan så jag hade bättre koll på den Norska nationaldagen och Irländska S:t Patrick's day. Det svenskaste vi firade när jag var ung var midsommar med sill och blomkransar och den årliga kräftskivan i augusti.

Så vadan denna svenskfirande hysteri plötsligt? Jag tror det är en kupp mellan regering och svenskt näringsliv. Eftersom annandag pingst alltid inföll på en måndag förlorar vi arbetande svenskar 15 lediga dagar på 50 år, då nationaldagen infaller på en lördag eller söndag. Jag har inte förmågan att räkna ut vad staten sparar in på det men det lär väl vara en ansenlig summa. Och för handeln är det ytterligare en dag att kommersialisera, nu ska det handlas skumpa och tårta och kanske en bit fläskfilé att lägga på grillen med jordgubbar efter. Glöm för all del inte att pryda hela huset med svenska flaggor!

Så, var glada över att vara lediga imorgon. Det är en extra ledig dag. Njut extra mycket när ni tänker på att det dröjer tre år tills ni får en extra ledig dag den 6 juni igen.

Juno

PS. Glöm inte bort att bojkotta firandet i stan, 50 000 ballonger ska släppas ut i naturen och hur fint det än är när de lyfter så är det trots allt 50 000 spruckna ballonger som efter att ha nått en höjd på 10 000 meter ramlar ner som skräp igen. Sex månader till tre års nedbrytningstid, när miljödebatten är som hetast. Otroligt.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Ja och nu när vädret gör det skönt och trevligt för folk är det plötsligt ingen som pratar om klimatförändringarna längre. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback