Sämsta morsan

Barnet är allergisk mot tomat. Och röd paprika, jordgubbar, smultron, hallon, chili, rödbetor och så vidare. Allt som är rött ger honom röda prickar och utslag på kinderna. Det verkar inte vara en så allvarlig allergi, ur aspekten han får inte andnöd eller ont någonstans. Men utslag på kinderna är inte heller så kul så naturligtvis ska han inte äta något med rött i.

Problemet är bara att han trots allt ofta är lite prickig på kinderna. Innan jul frågade en kompis om han får äta morot. Javisst. För några veckor sedan ströks morot från menyn.  Morot är inte röd, men väl orange och med starka ämnen i. Varför har hon inte tänkt på det själv? Vilka mer saker i hela världen finns det röd färg i? Tänka tänka. Nu får det vara nog, nu får hon inte missa något mer. Röda äpplen. Bort med dem. Blodapelsin. Bort med dem. Varför har inte onda modern gjort en sån här inventering för ett och ett halvt år sedan, när prickarna för första gången dök upp? Ångest över allt.

Prickar, prickar
Idag hade barnet beställt spagetti till middag. Mamman kokar upp vatten, tar fram en buljongtärning, fryser till is. Kastar sig över innehållsförteckningen:

"Obs, innehåller tomat, tomat, tomat, röd paprika och andra prickframkallande ämnen."

Nu har sämsta morsan i världen satt ut en skottpeng på sig själv. En prickig unge och en tillhörande pappa till den som lyckas.

Juno


Kommentarer
Postat av: Amalia

Inte lätt jhue! Men går det inte bara att skita i tomaten i spagettin... typ göra sås på mjölk och mjöl... barn brukar inte vara Så kräsna. bara du SÄGER att det är spagetti och köttfärssås och gör skötna ljud som "mmmmm vad GOTT" :-)

Postat av: klimakteriehäxan

Å, jag minns. Tålde varken jordgubbar eller smultron när jag var liten, kräktes direkt - fast det var himmelskt gott! Kan i a f trösta dig med att det växte bort. Och att jag under mina graviditeter (som inföll på sommaren) åt mängder av jordgubbar, tänkte att mina ungar skulle bli naturligt "vaccinerade". Om det nu är anledningen vet jag förstås inte, men de tål allt - även röda bär och frukter!

2007-01-21 @ 12:07:09
URL: http://www.klimakteriehaxan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback