Definiera tant.

När jag var arton år, fyllde min syster tjugofem. Hon kommer aldrig låta mig glömma att det var just jag som gav henne en av de grövsta förolämpningar hon fått. Att jag tyckte man blev tant när man är tjugofem (och käring vid trettio).
 
När blir man tant? På något magiskt vis skjuter man ju hela tiden upp gränsen för när man blir tant. När jag jobbade på Ericsson och var tjugofyra år, alltså näst in till tant enligt en artonårings definition, så var jag i ungdomsgänget och tanterna var väl i alla fall närmare fyrtio! Så då måste vi definiera tant. Handlar det om hur gammal jag är?
 
Är man tant när man närmar sig fyrtio? När jag fick mitt andra barn var jag närmare fyrtio, var jag en ammande tant då? Jag är väl ungdomlig? Har kvar alla mina barnsliga sidor och trycker ner mig i samma tights som då jag var arton år, men tights är tights, vissa har rosor och keruber på sig. Det är väl typsikt o-tantigt så säg. Eller är man tant när man febrilt gör allt för att unvika att vara en tant?
 
Om man nu vägrar vara en tant, så kanske man ändå kan vara lite tantig? Nä det är fan ännu värre. Definiera tantig. Är det när man har grått hår? Det fick jag när jag träffade mig man, typ tjugoåtta alltså. Eller är det när man färgar bort det gråa (det börjar jag med när jag var tjugoåtta) eller när man går i permanentvätske lila hår?  Är det när man börjar ha eccoskor? Handlar sina kläder på DEA Axelssons?
 
Jag har nog blivit en tant ändå. Jag handlar inte på Axelssons det är inte därför. Det är för att jag har fyllt fyrtiofem. Fyrtiofem visade sig vara definitionen. Det har inte smugit sig på mig. Det kom över en natt. Åldern, tanten, insikten. Jag körde upp till Åre på fredagen, då var jag fyrtiofyra år och tyckte det var lite roligt att köra bil och poppa musik. Jag körde sedan ner från Åre på söndagen, då var jag fyrtoifem år och tyckte det var klart obehagligt att köra om långtradarna, fast det var två filer. Bara för att det var lite mörkt och låg lite snö i mitt körfält? Japp.
 
När jag var arton år ville jag ha en sån här bil:
Bild från superchevy.com
Nu när jag fyrtiofem tycker jag det vore trevlig med en sån här bil:
Bild från mini.my
 
Alltså tant.
 
Juno
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback