Workshop i barnfotografering

Barn lär sig nya saker. Varje dag och hela tiden. Sen blir de stolta, glada och trötta. Jag ägnar en hel dag hos min favoritfotograf Juliana Wiklund åt att lära mig nya saker. Teknik, bildformat, ljus, plats, bakgrund, vad ser ögat och vad ser kameran egentligen? Halvautomatik? Pft, glöm det. Manuell hantering tack! Verktyg för många fotolekar, tips och träning. Jaha men då kör vi då. Lär mig nya tekniker och nya program. Och lite som ett barn känner jag mig ändå efteråt. Stolt, glad och trött.
 
Här är i alla fall ett axplock ur dagens skörd. Mina första bilder i RAW och Lightroom...


Vår fantastiska kursledare visar på tekniker och verktyg för en lyckad fotosession
Stina och Elin, mina duktiga kursare
 
Modellfamiljen, vi fick fotografera men Juliana skapade finaste kontakten med dem och alla förutsättningarna för en fin bild
 
De egna modellbarnen

Testar att slänga på lite extra kontrast och mer överexponering
Man kan göra bilderna sepiafärgade, just like the old days... aningen snabbare än på nittiotalet när jag stod i mörkrummet och slabbade!
 
... det är inte fantastiskt men det är en god start. Så på önskelistan nu står en ny zoom, lite nya redigeringsprogram, en fotoblogg, lite mer talang och tålamod tack. Jo, och så ett gäng ungar att träna på förstås. Någon?
 
Juno
 

Kommentarer
Postat av: monstertanten

Fina bilder på fina barn, kram

2013-05-06 @ 06:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback