Julmat i Hamraskolan

Bilen plöjer sig långsamt fram genom snödrivor och oplogade vintervägar. Egentligen borde man hålla sig inne men ska man äta julbord så ska man. Och har vi nu kört fyrtio mil till de mörka skogarna kan vi köra två till ;-)
 
Stefan och Kristina på Hamra vildmarkscenter bullar upp julmat i sin restaurang som de driver i makens gamla skola. Och det som skiljer det här julbordet från de som serveras i stan, förutom att det ligger i gamla skolmatsalen och prislappen, är förstås att de har mycket vilt på menyn.
 
Något år vill jag minnas att det fanns någon gammal bäver på menyn men i år testar barnen korv gjord på björn och vildsvin, det är viltpaté och murkelpaté och rökt älghjärta. Sedan är det förstås en rad klassiker men grisfötterna är lite väl klassiska, det är som dottern hävdar ÄCKLIGT och fast man inte får kalla mat för äcklig kan jag inte annat än att hålla med. 
 
Det enda som jag verkligen saknar är knäcken och kanske på det hela taget lite mer julgodis. Å andra sidan gjorde barnen och jag en hel plåt med fudge idag så det väl ingen nöd på oss antar jag. Vi har julgrundat väl i år, pepparkakorna är nästan slut, julskinkan och julosten likaså. Nu är det bara granen och julklapparna som saknas, sen är det jul med Sean Banan sjunger barnen...
 
 
Juno
 
 

Kommentarer
Postat av: P

Vi bommade ju älgtungan i år :-)

2012-12-17 @ 23:10:40
Postat av: Anonym

Nä, vi valde bort den. Helt annan sak!

2012-12-18 @ 21:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback