Hissa och Dissa

På Rix morgonzoo har de en programpunkt som heter "Hissa och Dissa". Nu behöver jag en sån programpunkt i min blogg. Och idag vill jag hissa invandrare och dissa inskränkta smygrasistiska svenskar.

Vi träffade våra nya vänner igår. Hon är fransyska och just nu otroligt acksam för chansen att få ett jobb. Komma in på marknaden och kunna visa vad hon går för istället för att bli utsållad direkt för att hon inte är svensk. Hon pratar efter knappt tre år superbra svenska och hon är alltid redo att hugga och jobba över om det behövs. För att hon är så som person och för att hon tror att hon lite mer behöver visa att hon är ett bra kort att satsa på. Efter härliga diskussioner om politik, utbildning, Ultimatule blev det lite sent, barnen sov förstås och vi tog en taxi hem.

"Inte för att jag är rasist på något vis men...." inledde chauffören som uppenbarligen var rasist - och vips hade alla flyktingar från Irak rånat eller mördat någon (inte konstigt att de måste fly) och åkt räkmacka in i fantastiska Sverige där de fick gratis utbildning och ändå inte kunde ett skit om bilar, inte ett ord svenska, inte en enda trafikregel (eftersom de dessutom fuskar på proven för annars hade ingen av dem någonsin fått sin licens) vilket leder till att de allihop kör olagligt vilket i sin tur (helt logiskt???) leder till att de kommer fram till kunderna innan vår chaufför och därmed snor hans inkomst.

"Det är bara så himla orättvist, här har jag kämpat hela mitt liv" och "Jag ångrar hela mitt liv så himla mycket" (och det var ju då också de kriminella utlänningarnas fel, de som förstörde taxibranchen, restaurangbranschen och städbranschen för oss rekorderliga Svenskar. GAH! Aldrig har jag träffat en bittrare person. Aldrig har jag ansträngt mig så hårt för att inte öppna munnen och skälla ut idioten.

Min förra resa med taxi var med en utländsk ung chaufför som hade bott i sex år i Sverige, pratade perfekt svenska, berättade intressanta saker och kämpade för sina framtidsdrömmar. Tacksam över möjligheten att inte behöva bo i ett hus utan tak där bomber faller på natten. Inte har han förstört någon branch, tvärtom gav han mig en mycket trevligare resa än herr Inskränkt.

Så jag vill hissa ambitiösa invandrare och dissa medelålders bittra svenska gubbar som inte själva fattar hur jävla inskränkta de är och totalt saknar självinsikt om sin egen rasism. Den enda hiss den kategorin får åka är den som går raka vägen ner i underjorden. Usch!

Juno


Kommentarer
Postat av: Stellan Bojerud

Så du har nog haft otur. Hur framgick det att den bittre taxichauffören var sverigedemokrat?



Under min tid som rullstolsburen riksdagsledamot (SD) åkte jag dagligen till och från riksdagen med taxi. Ca 90% av förarna var utlandsfödda och 99% av dessa löste sina arbetsuppgifter väl.



De som missade, var sådana som inte klarade ut adress och färdväg.



Jag har varit mycket allvarligt sjuk. Bland dem jag mest beundrar inom vården är:

1 överläkare (italienare - tydlig, humor)

1 biträdande överläkare (indiska - adopterad som barn, beslutskraftig)

1 underläkare (islänning - kunnig)

2 kvinnliga sjuksköterskor (kurdistan, Somalia)

1 manlig sjuksköterska (Iran - klart imponerande person m ht kunnighet och beslutskraft)

1 undersköterska (Finland - till växten liten, trött och sliten, men kunnig, plikttrogen och uthållig. Finsk Sisu!)



Har träffat en invandrad sjuksköterska , som jag (och min hustru) bedömde som inkompetent, men hon hade kanske en dålig dag. En rutinerad undersköterska rättade till situationen.



Det finns inga "invandrare" utan blott individer med olika drömmar, ambitioner, förutsättningar och förmågor.



Men: "Wer nichts wollt und wer nichts kann, für denen gibt´s Koffer und Eisenbahn".



Trevlig sommar!



Stellan Bojerud

Fd riksdagsledamot (SD)

2012-05-01 @ 19:07:02
Postat av: Juno

Hej Stellan!



Helt korrekt så var hans partival helt ogrundat och jag redigerar bort det. Det var ett fördomsfullt ordval och jag ber om ursäkt.



Juno

2012-05-01 @ 22:00:18
Postat av: Stellan Bojerud

Inte behöver du be om ursäkt!



Men jag är djupt imponerad av din attityd att inte "svara" genom att kalla mig nazist, rasist och främlingsfientlig. Det är vad jag möter i min vardag.



Min önskan är att du förblir en öppen iakttagare. Jag kan säga så till dig som en äldre person (67). I övrigt har jag aldrig sökt påverka människor rörande deras åsikter.



Jag var i 30 år gift med T från Indonesien. Än idag vet jag inte vilket parti hon röstat på genom åren. Sådant frågar man inte om. Det handlar om hennes och min personliga integritet.



Men: Njut av sommaren! Lyssna på Cornelis Vreeswijk (holländare) och Calle Jularbo (zigenare - rom). Båda erkänd svensk kultur.



Känn den svenska förbundenheten med naturen. Känn barrskogens doft och se sjöarnas vattenspeglar. Tänk på de som gav oss detta underbara arv. De som kom från de små röda stugorna med vita gavlar, som plöjde med häst och åder, som skördade till hands med lie.



Vill du till främmande människor skänka det våra farföräldrar skapade, så är det ditt beslut, som jag accepterar.



Men då skall du även respektera att jag inte vill göra det. Jag anser att vi i Sverige skall måna oss om flyktingar enligt UNHCR:s och EU:s regler.



Jag anser att Sverige bör öka hjälpen åt verkliga flyktingar genom UNHCR eller att stödja Läkare utan gränser.



Min dröm är att en majoritet av svenskar en dag vaknar upp och inser att vårt lilla land inte orkar bära all världens smärta på sina axlar.



Men nu när sommaren kommer: En tallrik med nypotatis, sill, gräddfil. gräslök. 6 cl Ödåkra akvavit. 33 cl starköl 5,6%. Kaffe och 4 cl Gautier cognac. En skål med chokladsprängd glass.



Jag är lycklig: En leende hustru, som för stunden inte begär mer.

En son (18) som snarkar för att han har hållit igång hela natten.



Vad mer av lycka kan jag begära



Undrar



Stellan



2012-05-01 @ 22:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback