Jag mötte en turkisk Lassie

Istanbul den tolfte februari tvåtusenelva. Det är lördag kväll och vi sitter på en restaurang på en liten ö i Bosphoren när plötsligt hela långbordet bakom oss reser sig upp och apploderar och tjoar. In kommer "han" och "hon", två turkiska skådisar som tydligen är väldigt kända från någon teveserie.

Halit Ergenç heter han som är den mest kända, eller i alla fall som det verkar, den mest populära av de två. Min turkiska kollegas dotter är väldigt förtjust...och så vidare. När man inte har något egenintresse av kändisen i fråga är det inte pinsamt att be om en autograf. Kändisen hade ett bra handslag och var väldigt artig men undrade förvånat:

- What about you? Don't you know me?

Nä, tyvärr inte. Jag tror inte din serie är såld till Sverige, men jag har nytta av dig ändå. För nu ligger jag väldigt bra till hos min kollega och i sommar när jag kommer hit och jobbar får jag nog massor av förmåner. Och artiga kändisen tog sig till och med tid att fråga om mitt jobb, vilket jag naturligtvis räknar med att han noggrant har lagt på minnet.

Dottern lär ha blivit glad över autograf och taskig-kvalitet-foton. Så här såg han ut, min turkiska Lassie. Halit, den artiga kändisen. Så nu vet ni det om serien någonsin kommer till Sverige. Då får ni komma ihåg vem som skakat hans hand. Och så vill jag bara säga att personerna bredvbid är inte hans fru, ingen av dem faktiskt.

  

Juno Paparazzi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback