Slut på friden

Vi har varit bortskämda. Lillasyster har varit så lugn och bara ätit, sovit, tittat och filosoferat under sina första veckor. För några dagar sedan började tecken på magknip och gaser i magen dyka upp. Eftersom familjen R-C varit på besök så har vi fått råd om vad en ammande mamma bör undvika att äta när bebisen har ont i magen: alla mjölkprodukter.

Först tyckte jag att det var svårt att förlika mig med allt som jag måste försaka i min kost. Det handlar ju inte bara om mjölk utan varenda produkt som innehåller ett mjölkprotein och då blir listan ganska så lång. Men hur som helst verkar det vara värt ett försök, för vi vill ju att lillan ska slippa ha ont i magen.

Nu har det stackars flickebarnet fått mer och mer ont i magen. Ikväll, för första gången, är hon helt otröstlig och gråter och gråter. Små tårar kommer det till och med! Herregud, det gör ont i hjärtat på både mig och maken. Vi slänger oss över Internet och surfar runt lite på magknip och kolik.

Kolik...börjar när barnet är tre till fyra veckor (som lillasyster är nu), skriker otröstligt - oftast på kvällen (klockan halv åtta drog det igång på allvar) - i två till tre timmar i sträck (nä!), går oftast över när barnet är tre till fyra månader (jeez).

Förutom mjölk kan man undvika allt som ger gaser annars, typ lök och kål, apelsinjuice, frukt (särskilt äpple) och allt spannmål skriver någon på sin blogg. Okej, jag har inte en susning om vad jag ska våga stoppa i mig hädanefter men nu känns det inte som en uppoffring längre. Vad som helst för att få liten att sluta gråta.

Och för att försöka se det positiva i att inte äta något, jag kommer väl snart kunna ha kläder som är mindre än storlek fyrtio...

Juno

Kommentarer
Postat av: L

Åh nä, stackars liten och resten av familjen! Hoppas att det går över fortare än så. Puss på er allihop.

2008-08-02 @ 22:11:30
Postat av: Anette

Hej! Prova med avkook på fänkål, smakar rävpiss men det hjälper!! Jag lovar! Hoppas ni mår bra annars. Saknar dig! Kramar!

2008-08-12 @ 13:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback