Fredag i Berlin

Tack vare en tågmässa (som lär vara av dignitet) hamnade maken och jag i Berlin över helgen. En stad som har så mycket historia, så många berättelser, så mycket tragik och sorg. En stad som ligger både nära på kartan och nära i tid, det känns som längesedan men det var bara dryga 20 år sedan muren revs och folk sköts ihjäl för att de ville ta sig från öst till väst.
 
I äkta turistanda körde vi hop-on hop-off buss. Vandrade omkring från Checkpoint Charlie till momuntentet över de dödade judarna, som för övrigt var något av det mäktigaste jag sett. Nu är det förmodligen inte helt korrekt att leka här men jag hoppas judarna ser det som postivit att deras monument tillsammans med andakten inbjuder till lite skratt.
 
 
Topfloor à la KaDeWe tipsades det om och sagt och gjort. Allt i bufféanda, allt i massor...
 
 
Så strosar vi här och ibland dyker något upp som gör att vi tänker till lite extra på barnen, ett gäng med knallrosa vattenledningar mitt inne i stan till exempel. Hej barn.
 
 
Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback