Isle of Capri

Härom dagen stod jag och snackade med grannen när min telefon ringde. Ta-da-da-ta-da-da...sjöng telefonen. Grannen föll ihop i ett asgarv och konstaterade chockat att "Näää, den där måste du bara byta ut". Och när hon kunde andas igen så trallade hon några strofer om något med dans på Capri ikväll, tra la la. Hm. Alltså, jag kände faktiskt inte igen det men det stämmer, ringsignalen heter faktiskt Capri så hon sjöng säkert rätt.

Det  var något med hur spontant det där skratten kom och det var något jag såg i hennes ögon som fick mig att lyda utan att knorra. Inte många som lyckas med det konsttycket kan jag meddela.

Sen måste jag förstås ta reda på vad det är för melodi jag har skämt ut mig med i över ett års tid. google.se och söker på "capri" hittar lite om Isle of Capri från 1934 av en Will Grosz. youtube.se och söker på "isle of capri" och hittar mycket riktigt en låt som heter exakt så med
Greta Keller. Jaha, okej ungefär så lät nog min telefon fast lite käckare liksom... men på svenska då, varför sjöng grannskan den på svenska?
 
Tillbaka på google och wikipedia och så här är det. 1948 släpptes filmen Främmande hamn på Grand i Stockholm. "Hjälten är ett kollektiv - besättningen på ett svenskt fartyg i Gdynia åren före världskriget" . Något oklart vad filmen faktiskt handlar om. DN recenserade: "En redbar svensk film, ambitiös i sin strävan att skapa en realistisk bakgrund åt det renhårigt svenska sociala patos som sprakar ur Josef Kjellgrens skådespel 'Okänd svensk soldat'. Jaha, det lät ju väldigt spännande. Not.

Filmen var Sveriges bidrag till filmfestivalen i Cannes 1949. Tyvärr var den ingenting som föll den internationella filmvärlden i smaken, den blev nämligen utvisad som kommunistpropaganda. Och vad det gäller den svenska texten av Isle of Capri så har den skrivits av Sven-Olof Sandberg. Jag lyckas inte lura ut var och hur i filmen den hör hemma men om filmen handlar om hamnar och Capri är en ö så ligger väl logiken där i krokarna. Sandbergs enda övriga verk jag kände igen är "Gamle svarten". Den skrev han 1935. Kära nån alltså.

Så om ni ringer till mig nu så spelar min telefon en liten gitarrsnutt istället. Mycket modernare får jag för mig.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback