Platespotting

Förr om åren när vi åkte till landet brukade min syster och jag tävla i att se flest röda bilar på tio minuter, eller att se flest olika bilmärken på en viss tid. Det händer ibland att min man och jag roar oss med att sätta ihop riktiga ord av nummerplåtarna där JGR kan bli JAGUAR. Ett tidsfördriv som duger för stunden, men ingenting som får oss att längta efter att sitta fyra timmar i bilen direkt.

Nu har jag precis lärt mig att det finns en allmän lek eller tävling för alla bilåkare som heter Platespotting. Den går enkelt ut på att se bilars nummerplåtar i ordning och registera det på nätet, på
platespotting.com. Först registrerar man sig själv, sen registrerar man när man ser en bil som har siffrorna 001, och efter det en med 002 och så vidare ända till 999. Då är man klar. Eller så börjar man om.

Detta tar inte fyra timmar. Någon som är rutinerad säger att det kan gå på ett år medan de flesta tar många år på sig att leka den här lilla leken. Först är det en slump läste jag någon säga, sen fick man se ett par till och det blev en kul grej, fast till slut så blev det en mani och när familjen hade ätit middag var det dags att ge sig ut på vägarna och leta. Låter galet. Kanske något bensinbolag har registrerat sajten från början?

Ta en sväng till Länna om ni behöver en 893, jag bjuder på fika.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback