Mina familjer

Firade min mamma lite idag. Hon fyllde åttiotvå år för några dagar sedan och tänker mycket på vad det är som tar mest plats i hennes liv och tankar nu på äldre dar. Och det är ju barnen och barnbarnen. Hur glad och tacksam hon är över att ha fått spendera tid med underbara människor, få se små parvlar bli stora. Älska och bli älskad.
 
Och jag får lite en klump i bröstet. För dels blir det så påtagligt att mina föräldrar börjar bli gamla och att de inte kommer finnas i min närhet för tid och evighet. Men även att barnen blivit stora och att de inte heller kommer att finnas i min närhet för tid och evighet. Och jag blir rädd att jag ska vara där min mor är om fyrtio år och inse att jag har missat allt det hon pratar om. Att jag har lagt för mycket tid på jobb och för mycket energi på att vinna strider istället för att bara vara här och älska och bli älskad.
 
Men just idag är vi här. I min pappas rum på Salarp sitter vi och sjunger ja må hon leva och äter kladdkaka och leker att skohornet är ett fiskespö och sängen ett skepp. Det är en exceptionellt vacker höstdag och träden utanför är knallgula. Kameran är med och jag kan i alla fall fånga ögonblicket. Att vi alla är här just nu. Min gamla familj och min nya familj. Mina älskade familjer.
 

 
 
 
Juno
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback