När datorerna tar över

Det började med att jag frågade vad det skulle bli för väder i helgen. Det visste inte chauffören varpå jag öppnade min SMHI app. Och sen drog diskussionen igång. Första gången jag åkte med den här herren hem diskuterade vi biltutandes varande och ickevarande. Det tutas för lite här i landet sa min chaufför glatt den gången.
 
Dagens ämne blev teknik. För egentligen var det väl bara datorer som behövdes för att spå väder nu för tiden, varför ska vi ha meteorologer som gissar fel då? Surfa surfa. Det kräver fem år på universitet för att utbilda sig till meteorolog. Va?! Men när allt är datoriserat, då behöver vi i alla fall ingen som bara läser upp text, det räcker med den nya tekniken då. Det samma sak med såna där som säger om man ska köpa aktier eller inte. När allt finns i datorn kan vi köpa och sälja utan att betala för en person som läser upp datat.
 
Jaha, men någon måste ju programmera in datat i datorn. En programmerare? Jo... men den som programmerar är ju bra på datakod, inte på väder eller aktiekurser och då måste det väl ändå sitta en meteorolog eller börssnubbe bredvid och säga vad som ska in i datorn? Ja ja men när datorerna blir smartare än oss då? Ja då du! Då måste det fortfarande sitta ett snille någonstans och tänka ut vad datorn ska göra för smart. Tänker jag mig.
 
Tänka tänka, herren bredvid mig tänker han med. Men utveckligen går så himla snabbt och när vi är gamla så kanske datorerna ändå har blivit smarta och tagit över allting. Då är det inte så roligt. Nej det förstås, svarade jag men om du vill förbereda dig kan du surfa in på Netflix, det finns nog en film om det där. Med Bruce Willis eller Will Smith eller nån.
 
Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback