Årets ord: handlingskraft

Dessa årsskiften. Varje år, liksom i Grevinnan och betjänten, är det same procedure as every year, James. Varje år sitter jag med lätt ångest över de saker jag inte gjorde förra året. Och så bestämmer jag mig för att inte ge några nyårslöften för då slipper jag ha ångest över att inte ha hållit dem. Men lite ambitioner är ju aldrig fel, tänker jag sedan varje år vilket ofelbart leder till årets första lista. Jag och mina listor.

År tvåtusenfyra planterade jag om mina blommor. Anledningen till att jag minns året är att jag gjorde det i juni, just när jag hade som mest foglossning och var som mest gravid med det första barnet. I januari tvåtusensju tänkte jag göra det igen och satte upp det på min digitala att-göra-lista. I maj skrev jag ett Ö framför för att det skulle hamna sist i listan, för nu blev det inte av i februari och juni var ju dumt mindes jag.

Den här lilla uppgiften "Plantera om blommorna" fick sedan ett 2009 framför sig och ett 2010 med. Förra året tog jag alltså uppgiften ur min lista helt. Verkade lite meningslöst att den låg kvar som ett evigt hån om min oförmåga.

Men nu är det alltså januari igen. Blommorna har inte som genom ett under fått ny jord, de har faktiskt knappt någon jord alls längre. Så vad borde jag göra med dem under tvåtusentolv då?

Jag lägger "Plantera om blommorna" på min a-m-b-i-t-i-o-n-s-l-i-s-t-a (den som bara finns i mitt huvud och inte digitalt) tillsammans med att göra sådant som jag mår bra av, är bra på, blir glad av. Tillsammans med ambitionen att inte skrika på barnen, eller jobba för mycket, träna, lära mig något nytt roligt och tjäna mer pengar. Och jag tänker i mitt stilla sinne att något år måste de ju dö och sen behöver jag aldrig mer ha dåligt samvete för att jag inte planterar om dem.

Och förutom att jag verkar ha lovat maken att det är "en jacka in, en jacka ut" som gäller så har jag också lovat mig själv att förändra någonting i mitt liv till det bättre. Handlingskraft är årets ord. Och då syftar jag inte på den nya jackan jag köpte idag...

Juno


Kommentarer
Postat av: p

hmmm vilken jacka var det som åkte ut då?!

2012-01-09 @ 09:12:06
Postat av: Anonym

ja men det har jag inte besämt än =)

2012-01-10 @ 09:56:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback