Restless legs

Min sexåring sover inte så bra på nätterna. Min sexåring är ganska trött på dagarna. Vi har gjort flera tester som visar att han växer som han ska och har fina blodvärden. Jag har börjat förmoda att taskig sömn är en orsak till att han är trött på dagarna.

Och då. När man har listat ut vad som är trolig orsak till tröttheten, då ska man bara bota den. Jag har tänkt att det helt enkelt handlar om att han ska sova oavbrutet hela natten, inte komma nattvandrandes till vår säng utan sova lugnt och djupt och skönt i sin egen säng. Det är lättare sagt än gjort. Vi har kört kampanj "Sova i egen säng" i omgångar i fyra år och nittiofem procent av nätterna sover sonen i vår säng med resultatet att ingen sover särskilt bra.

Och nu. Nu tror jag att jag har räknat ut en trolig orsak till dålig sömn. Ikväll vaknade han och bara måste sparka med benen, han är varm om benen, det kliar i benen. Han gnäller och det går omöjligen att ligga stilla! Det där känner jag tydligt igen. Restless legs. Den skitsjukdomen tänker alltså gå i arv. Restless legs. Men okej, nu har vi faktiskt något konkret vi vill undersöka när jag bokar ny tid på vårdcentralen imorgon.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback