Ett svårt beslut

Alla vill bestämma... men ibland är det så jobbigt att ta beslut. Vi pratade om det på jobbet idag, om det är bra eller dåligt för barn att alltid ha ett alternativ att välja på. Vill du ha höger eller vänster, stor eller liten, blå eller rosa? Såklart barn vill välja saker och vara med i beslutsprocessen. Men kanske inte alltid, inte i vartenda beslut som ska tas.

Det kan vara svårt att välja. Man får lite beslutsångest, åh den blå är fin men det är ju den rosa också...eller så försöker de välja det som de tror att vi vuxna förväntar oss, eller blir glada av. Då kan det ibland vara skönt att någon har bestämt åt en, idag får du två vänstervantar så tar du högervantarna imorgon till exempel.

Och just nu har jag lite svårt att ta beslut här från soffhörnet där jag sitter med datorn i knät. Först trodde jag att jag skulle springa men så blev det inte så. Då blev det svårt. Då blev det ska jag cykla istället eller springa en kort sväng i alla fall? Eller ska jag bara sitta här i soffan och drägga? Fast jag borde passa på att ge mig ut medan maken är hemma, sen kan jag inte lämna barnen själva. Högertummar eller väntertummar? Springa, cykla, dega?

Vem ska bestämma åt mig? Jag låter slumpen bestämma. Nu, precis nu surfar jag in på tv.nu och kollar om det är något som verkar vettigt på teve. Om det är det ska jag cykla till det programmet. Om det inte är det ska jag sitta kvar vid datorn. Okej?

Vänta lite...

Så. Inga gamla avsnitt av Bones, eller CSI, eller Law and Order. Ingenting med Julia Roberts eller Julia Stiles eller Reese Whiterspoon. Inga blå och inga rosa program. Då så. Jag surfar vidare. Åh vad bra det blir man slipper bestämma allt själv.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback