Var sak har sin tid

Klockan fyra drog jag på mig arbetshandskarna och sade "Nu går jag bara ut en kort stund och petar ner tulpanlökarna i backen, sen går jag med Elsa till grannen". Spade och tulpanlökar i högsta hugg. Var ska jag ha dem då? Här? Nä men just det, min potatis...gräver upp potatisar...drar upp lite ogräs på vägen också.

Hittar ett bra ställe, fast tyvärr växer det redan två enorma lavendelbuskar där. För att kunna gräva upp lavendeln måste jag ha ett nytt ställe att trycka ner dem på. Självklart, i rabatten på den nedre terassen, där är det ju redan planerat för en till lavendelhäck. Fast där det överfullt av ogräs...gräver upp ogräs i den raden där det inte ännu är satt någon lavendelplanta.

Allt ogräs är inte ogräs. Endel ogräs är självspridda lavendelskott. De ska jag plantera om. Börjar från yttersta kanten istället för att fortsätta på den befintliga häcken (för det var i den änden de växte). Eh. Nu har jag från ena änden halvsmå plantor, från andra änden pyttesmå plantor. Däremellan ingenting. Om jag då klämmer ner två enorma plantor i mitten kommer det se rätt skumt ut. Hur göra?

Ja, på andra sidan trappen är en liten kortare etage, där kan jag sätta dem. Rensa ogräs, rensa ogräs, plantera enorma lavendelplantor. Så, vad bra. Det fanns flera skott i den andra rabatten, undrar om jag ska fylla på med dem på en gång...

"Hur går det med tulpanlökarna?" ropar maken, "Klockan är över fem och det är väl dags att göra middag". Öh. Oj då. Jag har satt noll tulpanlökar men svarar käckt "Jo, det går bra, jag var bara tvungen att...." Ja ja. På ren tjurighet tryckte jag ner ett gäng av tulpanlökarna, men den lilla tjejen får gå till grannen en annan dag. Förlåt.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback