Ta skit! Och gör det till guld

Tänk att kunna kalla sig för framgångsexpert. Tänk att ens känna sig framgångsrik, det var det längesedan jag verkligen kände mig. Igår var jag på ett seminarium med en otroligt inspirerande kvinna, Annika R Malmberg. Det går inte att återberätta seminariet men kontentan var att att denna fantastiska person hade så mycket kunskap och erfarenhet om hur vi människor fungerar, i medvind och i motvind och hur vi reagerar - vare sig vi vill eller inte - att det kändes som att hon kände just mig, att hon pratade just till mig, som satt där på tionde raden bland alla andra.

Genom att få kritik kan jag växa och bli oerhört framgångsrik, men då måste jag först veta hur jag ska hantera kritiken jag får. Jag kan hjälpa andra människor om jag vet lite mer om hur den personen kommer att reagera redan innan jag säger det jag ska. Visste ni att "jag inte ska behandla andra som jag vill att de ska behandla mig, jag ska behandla andra som de vill bli behandlade"? Självklart egentligen.

Grunderna kan jag. Det är Maslow, det är försvarsmekanismer och det är personlighetsanalyser. Aldrig har jag fått dem presenterade för mig med så tydliga exempel, eller så roliga för den delen. För det var mycket skratt, och jag behövde skratta. Och jag kände mig stärkt när jag gick därifrån. Fan, jag kan ju massa saker (tänk det hade jag precis glömt bort) men jag har inte tid att sitta här och tänka på det jag kan, jag har mer att lära! Jag ska bara hem och packa om så drar vi igen.

Det finns människor som ger energi och det finns människor som tar energi. Vem vill jag vara? Enkelt val. Glad. Stark. Beslutsam. Så känner jag mig tisdagen den tolfte oktober tvåtusentio. Idag börjar jag resan tillbaka till mig själv. Till mitt gamla jag, bara lite rynkigare och lite hängmagigare och eventuellt en smula mer polerad än för tjugo år sedan. Och jag ska bli en som ger energi. Vem hänger med? Hennes bok står i min bokhylla för den som vill låna!

Åh häng med!
Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback