Listoman = Mytoman

Varför har man listor? Det kan vara för att man ska komma ihåg att göra saker. Eller så kan det ha att göra med att man ska kunna få överblick och prioritera vilka saker som är viktigast. Det kan också vara så att man gillar att göra avslut, stryka allt som är klart liksom. För det känns så himla skönt när man har betat av en lång lista. Om man någonsin lyckas beta av en lång lista vill säga. Eller en kort för den delen.

Just nu svämmar min vardag över av alla listor. Jag lever i Listolands huvudstad Listköping. Jobblista, Saker att göra på huset listan, Saker att göra i huset listan, Saker att göra utanför huset listan, Saker att göra på-i-utanför huset i skogen listan, Barnens rum listan, Shoppinglistan, Roliga saker att göra i sommar listan. Listan över alla andra listor listan. You name it. I got it.

För att få stryka måste man ha delmål. Så istället för att ha en punkt på den enda listan som heter "Barnens rum" kan man ha "Rensa kontorets garderober", "Tömma kontoret på möbler", "Köpa färg och tapeter till Joars nya rum", Måla och tapetsera Joars nya rum", "Rensa Joars garderober", "Flytta Joars saker till nya rummet", "Köpa färg och tapet till Elsas nya rum"...ja ni fattar. Delmål, jag tackar ja. Att ha många listor betyder bara att man är bättre på att ljuga för sig själv. En lista tar aldrig slut, den förs bara över till en annan lista. I all oändlighet. Allt är ljug. Den enda som går på det är jag själv.

Juno


Kommentarer
Postat av: Petra

Hehe. Och jag som gjorde några NYA listor igår efter vårt peppsamtal. Nu vet jag exakt vad jag ska göra idag. Att lägga en agenda för tisdag räckte. För om jag nu inte hinner med allt idag, (det dyker ju ändå upp nya saker under dagen) så måste dagens kvarvarande saker flyttas till onsdagslistan. Då är det dumt om den redan är full s a s. Hehe. Tack för igår, jag menar det verkligen :-)

Kram Petra

2009-05-26 @ 08:32:07
Postat av: Anonym

På listan "träffa folk" så kan du lägga till mig som delmål :-D /Kram Marie

2009-05-26 @ 15:05:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback