Män som hatar kvinnor

Jag tyckte att den var bra. Filmatiseringen av Män som hatar kvinnor. Min man tyckte att den var hyfsad, men å andra sidan speglar det kanske bara att jag tyckte mer om böckerna än vad han gjorde. Jag gillar hur den är filmad, att det inte är så flashigt hela tiden, att cyberspacebilderna är färre än landskapsbilderna och att scenerna från sextiotalet är tidsenligt överexponerade.

Alla pratar om att Noomi Rapace är så brilliant som Lisbeth Salander, och det är hon. Att Michael Nyqvist faktiskt är helt lysnade som Mikael Blomkvist snackas det inte lika mycket om, kanske är det för att han helt enkelt levererar det som alla förväntar sig. För mig var det helt oväntat att få se Sven Bertil Taube i rollen som Henrik Vanger men det blev ju helt rätt det med. Och, jag är glad att vi slapp se de mest överrepresenterade skådisarna i svensk film just nu, Helena Bergström och Mikael Persbrandt, för det hade jag nog inte pallat med.

Sen är det självklart så, att en bok är en bok och en film är en film. I boken är det flera (färg)starka kvinnor, i filmen är Erika Berger totalt nedtonad och det är synd. Men på det hela taget känns filmen som boken och min kompis som inte har läst boken tyckte att det gick att hänga med ändå. Etthundratio spänn var den definitivt värd och två och en halv timme orkade man definitivt sitta. Fast det är på gränsen.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback