Palace of Culture

Imorgon vid den här tiden så är jag ungefär i Danmark. Eller i alla fall i landets luftutrymme. Och sen kommer jag att tillbringa de nästkommande tio dagarna i något som heter Pałac Kultury i Nauki Warszawa. Det är ett enormt bygge som skänktes till Warszawa av Stalin i mitten av nittonhundratalet, efter kriget. Enligt en polsk vän så sägs den vackraste utsikten i hela Polen vara från detta Palace of Culture - för därifrån är det enda stället som man inte kan se Palace of Culture.



Men även om det inte är en byggnad som inger glädje genom att tänka på det historiska så är den rätt pampig med sina trettio våningar, och jag är helt övertygad om att utsikten därifrån faktiskt är slående. Fast jag misstänker att jag under mina tio dagar inte kommer ha så mycket tid över att titta på utsikten, jag har nog fullt upp med att försöka att inte gå vilse inne i huset, som är som en enorm myrstack.

Det är positivt, då har jag fullt upp och hinner inte längta efter mina ungar. Bara lite.

Juno

Kommentarer
Postat av: mikaela

hoppas att du får det trevligt! det var en fin byggnad


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback