Varför ska det kompliceras så Huddinge?!

Om man bor i Stockholms kommun får det stora barnet gå trettio timmar i veckan på dagis när mamman eller pappan är hemma med den nya bebisen. Farsta ligger i Stockholms kommun. Farsta ligger också tio minuter från Länna. Men Länna ligger i Huddinge kommun och om man bor i Huddinge kommun får det stora barnet gå hälften så många timmar i veckan på dagis medan mamman eller pappan är hemma med den nya bebisen.

Det är skräp. Heder åt jämställdhet men...jag skulle gärna ha betalat lite mer för att sonen skulle få vara på dagis lite mer än fem timmar i tre dagar. När man är fyra år kommer kompisarna i första rummet. Så efter en vaken timme börjar han skanna marknaden efter någon kompis att gå till. Och då kan man lätt räkna ut att en mamma och en bebis inte är ett fantastiskt substitut precis.

Det ska inte vara lätt att få utökad tid, man kan jobba eller plugga men om man ska plugga ska det helst vara en utbildning som berättigar till studiemedel. För vaddå, annars är det inte relevant för mina arbetsuppgifter eller karriärsval? Vad är det som säger att studielån ger en mer relevant utbildning, tänk om jag inte har tillräckligt bra betyg för att läsa på Universitetet men har råd att betala för en likvärdig utbildning? Enligt kommunen så är det för många föräldrar som utnyttjar möjligheten att plugga bara för att få fler timmar på dagis, och så är det ju inte tänkt.

Men så förskräckligt. Varför inte vända på frågan och tänka att om det nu finns ett så stort behov av extra timmar på dagis, varför inte ta tillfället i akt att få in lite mer pengar till verksamheten och tillåta barnen att vara där några timmar till. Det är ju inte så att vi föräldrar inte vill vara med våra barn, det är ju snarare POSITIVT att så många föräldrar har ett starkt förtroende för förskoleverksamheten och ser att barnet får en bättre social stimulans och utveckling där än i det egna hemmet.

Nu har jag förmånen att ha en bra arbetsgivare som låter mig arbeta både på deltid och på distans för att underlätta min och sonens vardag men jag tycker det är rätt märkligt att jag ska behöva gå tillbaka till jobbet och be om att få arbeta två månader efter att min bebis har fötts, bara för att kunna ge min fyraåring tjugofyra timmar på dagis.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback