Kupongkäring

Jag fick ett mail av en annan tant som också är sjuttioetta. Och då menar jag att vi är födda år nittonhundrasjuttioett, inte att vi är sjuttioett år. Inte än, men på god väg. Mailet innehöll bara massa deprimerande påståenden om att man börjar bli gammal. Typ:

Klockan 6:00 är det dags gå upp. Förr var det dags att lägga sig vid samma tidpunkt...Du vet precis när ICA stänger, men inte McDonalds...Du äter riktig frukost vid frukostdags...

Men en sak hade de minsann glömt - alla dessa kuponger som hör åldern till! Ta en titt ner i din plånbok och tänk tillbaka på vad som brukade ligga i den för, säg femton tjugo år sedan, eller fem för all del.

Istället för lappar med telefonnummer till diffusa minnen från helgen ligger det kvitton, så att jag ska kunna jämföra om den mjölkfria yoghurten är billigast på Willys eller ICA Maxi...Istället för foton på dig och tjejkompisarna i en fotoautomat ligger det bilder på dina och tjejkompisarnas ungar...Istället för stammiskort till Sloppy's ligger det medlemskort till ICA, Coop, H&M, Polarn och Pyret...

Och värst av allt. Istället för femhundrakronorssedlar ligger det kuponger på billigare Liberoblöjor, köp 3 betala för 2 på Kapp-Ahl och 20% rabatt på fiskpinnar...

Åh gud, välkommen till Pampersklubben. Tävla här och vinn blöjor i ett helt år! Ja, vad festligt. För femton tjugo år sedan hade jag dött av pinsamhet om jag vetat att jag skulle bli en sån här gammal kupongkäring innan jag ens fyllt fyrtio år. Det är inte försent än. Jag dör, vad pinsamt.

Juno


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback