Halloweenfest

Halloween, denna Irländska tradition där myten sade att de dödas själar kunde återvända till jorden just natten mellan den 31 oktober och 1 november. Förmodligen var det när traditionen passerade USA som Trick or Treat infördes och när det på senare år landade i Sverige var det redan fullt kommersialiserat.

Om jag nu är lite emot sånt här tiggeri och kommersiella firanden så spelar det just ingen roll när man har en fyraåring hemma och bor i ett område fullt med barn som är godissugna. På fredagen sprang sonen iväg med granntjejerna och knackade dörr. Jag tror inte ens de hade ett bus uttänkt, de bara räknade in godisbitarna. När jag plockade hem pojken för middag deklarerade grannflickan stolt att hon hade ätit sextioåtta godisar. Rap.

Den elvaåriga kusien var inte så intresserad av att knacka dörr längre, men hon är suverän på halloweenpyssel och fixade till läskiga men supergoda chokladfingrar, teckningar och drakulagubbar medan jag själv (till min oerhörda förvåning) fixade en pumpalykta och fladdermöss i överflöd.

Och på vår livs första halloweenfest dök det upp en spindelman, en läderlapp, en gammal gubbe med spindlar i ansiktet, ett par häxor och ett par djävulsflickor. Detta makarbra sällskap slevade i sig avslitna fingrar, mögliga maskar, drakstjärt och drakblod. Kommers eller inte, det var både roligt och gott.



Juno

Kommentarer
Postat av: Tant

Och jag blir bara mer och mer imponerad. Själv "bakade" jag en pizza, med den där kul degen som säger POFF när den poffar ut :)

2008-11-02 @ 21:14:34
Postat av: Mina

WOW! Jag är helimpad! Du beskrev just det som jag säger att jag ska göra varje år.

I år så tände jag ett ljus som jag köpte förra året, en dödskalle som byter färg...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback