Sjung om studentens lyckiga da'r...

Det är studentyra på stan. Jag tänker på när jag och mina vänner tog studenten. Nitton år gamla. Vuxna. Unga vuxna som gick klädda i kort-korta kjolar, små toppar som visade magen, högklackade skor. Och så gjorde vi folk glada, för vi sjöng hela tiden. Kanske texten "Fy fan vad vi är bra" var en anings tröttsam för folk omkring oss men vi hade andra på lager också, inga problem. Sjung och var glad.

När solen värmde på gick vi tidigt från skolan, på något sätt fick vi alltid ut en flaska billigt vitt vin, och sen satt vi moget och halsade Riesling på Djurgården. En gång näckade vi från en trampbåt i Djurgårdskanalen. Det var väl inget opassande med det? Naket är naturligt, vi är glada, det kan väl ni också vara? Kom igen nu din gamla stöt!

Och idag nästan tjugo år senare är det exakt samma studentyra som nittonhundranittio, den enda skillnaden är att jag, en gammal stöt, blir galen på att trafiken står helt stilla på grund av alla studentbilar som går kortege genom stan och att det är förjävligt med alla spyor som ligger i vartannat gathörn eller trappa. Och kära kära nån, där går alla småflickor runt i breda skärp över höftera, men lilla hjärtat - du har ju glömt att sätta på dig kjolen!

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback