Årets kock

Tom Sjöstedt [inte Sjögren som jag skrev först] heter årets kock 2008. Utav sex finalister var sex män. Jag kan aldrig sluta förundras över att det är så stark mansdominans i alla tävlingssammanhang. Även i de grenar som till vardags är mer kvinnorepresenterade. Som matlagning till exempel. I många familjer är det kvinnorna som lagar vardagsmaten medan männen ansvarar för den "roliga" matlagningen när det ska till trerätters och glada gäster som ska förtära maten istället för dagiströtta ungar som bara vill ha köttbullar.

Men självklart är det en grov generalisering, jag har vänner som har ett helt omvänt förhållande till matlagning, det vill säga, han står för allt av den sorten. Och vi har det jämställt, den som hämtar på dagis och är hemma tidigt ordnar med middag. Tyvärr har vi precis bestämt att jag alltid ska hämta. Tur att barnet är så förtjust i fiskpinnar...

Häromdagen gick jag med i en receptbytarkedja via e-post. För vardagsmat. Alla på listan var tjejer. Fast jag skickade i alla fall brevet till några män som jag vet gillar matlagning också. All in the name of gender equality. Och nästa år är det säkert en tjej som tar hem titeln utanför det egna köket.

Juno

Kommentarer
Postat av: Idiot?

Årets kock: Tom Sjöstedt. Tom Sjöstedt heter årets kock 2008

2009-02-14 @ 10:04:42
Postat av: Juno

Helt riktigt, jag ber om ursäkt.

2009-02-14 @ 13:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback