Fyra nyanser av brunt

Det visas basket på svt 1, USA mot Kina. Jag kan inte minnas att jag någonsin varit särskilt intresserad av basket, och spela det har jag aldrig varit något annat än direkt kass på. I högstadiet blev jag alltid vald bland de sista när det var basket på gympan, jag brydde mig inte om några regler, det var något med studsa tre gånger och spring sen eller tvärt om, jag kunde det inte då och jag kan det inte idag heller.

hur som helst så visar det sig nu att basket är en sport som är relativt enkel att titta på. Det går fort, och det är lätt att se när det händer viktiga saker - boll i korg = poäng.

Men jag undrar två saker:

1. Varför ser långa kineser så oproportionerliga ut?
I alla andra länder finns det långa människor som ser naturligt långa ut men det kinesiska basketlandslaget ser ut som om man har monterat ihop ett gäng långa underdelar med ett gäng lika långa överdelar. Mycket märkligt.

2. Är det ett kriterie i USA att vara afroamerikan för att få spela basket?
Man ser i alla filmer om den svarta streetbasketkulturen men jag trodde det var en myt eller filmgrej. USA är en stor nation och det bor många svarta och vita människor där. Det är anmärkningsvärt att jag inte ser en enda vit spelare i deras lag, det är bara fyra nyanser av brunt.

Juno

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback