Och en snuskpellerina

I min fördomsfulla värld är det nog så att jag tänker mig att nonchalanta ungdomar är de som står för den mesta nedskräpningen. Innerst inne vet jag ju att det kan vara vem som helst och nu är det verkligen bevisat.

Idag på pendeltåget kommer en ofräsch fyrtioårig tant inångandes på tåget med en resväska i ena handen och en hamburgare i den andra. Det är ett jäkla slafsande och naturligtvis åker en del ner på golvet. Schlopp säger det när malet kött, sallad och dressing träffar tåggolvet. Ofräscha tanten äter oberört vidare. Och torkar sig om munnen med ärmen på sin skinnjacka. Yuäck.

Jag tänker att hon nog kommer torka upp lite när hon väl har ätit klart men nej, efter en stund bestämmer hon sig för att hon är mätt och vet ni vad käringen gör? Hon slänger resten av hamburgaren på golvet! Bara så där, rakt ner. Helt jävla oberörd. Först blir jag helt galen och vill bara rusa upp och fråga vad i helsike hon sysslar med (vilket i och för sig är uppenbart) men sen nöjer jag mig med att ta upp en plastpåse ur väskan och frågande vifta med den mot henne.

Det enda svaret på inviten om en plastpåse att lägga skräpet i är att blänga rejält surt på mig. Och jag vet inte, det är kanske åldern, eller bebisens "skydda mig" hormonutsöndring, eller ren trötthet...men jag orkar liksom inte ta upp fighten med käringen utan jag bara blänger tillbaka och stoppar ner mig plastpåse igen. När hon kort därefter tar sin resväska och flyttar på sig till en annan utgång, hon vill väl inte stå i sina egna matrester, är min enda triumf att hon har hela hakan full av dressing.

Jag ber om ursäkt till alla ungdomar, nu vet jag att det är såna halvmedelålders tanter som jag själv som är värst.

Juno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback